Geng-Geng

Monday, November 14, 2011

Berani kerana benar

sumber: carian google
Hujan lebat betul hari ini, ingatkan hujan macam biasa je. Padankan muka aku, siapa suruh balik lewat dari pejabat. Tapi memamg dasyat betul penangan hujan malam ni sehinggakan aku terpaksa berhenti seketika di stesen petrol. Idea untuk update entry ini sebenarnya wujud masa aku tengah drive dengan kusyuknya masa memandu tadi. Tapi biasalah bila sampai kat rumah, pekena lak nasi ngan kari tulang, then baru nak update blog, memang lupa la sikit2 isi entry ni...keke. Ok kembali, Bukan apa, masa hujan tengah lebat yang amat dan kereta banyak yang memperlahankan halaju memasing, ada lak sorang mamat tu bawak laju yang amat. Aku tak riasaukan dia, cuma kesiankan pemandu-pemandu berhemah yang lain. Kes ni yang buat aku memikirkan berani kerana benar. Aik mesti pelikkan korang asal aku cakap macam tu, kalau dari satu sudut, memang kalau di ikutkan cara dia agak betul sebab kalau semua pun perlahan, jalan akan sesak. Tapi bila difikirkan secara meluas, tak perlulah sampai macam tu sekali.

MOral of the story, pandai-pandailah korang fikir. Haha ok macam ni, memang tak salah kalau nak menegakkan benang yang basah atau macam tajuk entri aku ni, berani kerana benar. Memang dalam kehidupan kita ni, kita kena berani menegakkan kebenaran jika tak, kita akan tertindas. Tambah-tambah pulak, sekarang ni siapa yang slow skit bertindak akan senang-senang ditindas. Macam-macam kes yang terjadi. Yang jadi isunya, bila ada yang kununnya berani kerana benar ni. Kenapa jadi macam ni?? Kenapa jadi macam ni?? aku rasa...eh sebelum tu, aku tak mau apa yang aku luahkan ini menjadi isu, sebab ianya datang dari pendapat aku sendiri. Kalau ada yang terkena, mungkin kerana kebetulan atau sebagainya. Kembali balik, ada juga setengah orang ni, dia berani tak ketauhan hala, dia anggap diri dia benar sedangkan sebenarnya salah. Yang ini aku rasa lagi pening. Tak pasal2 lak jadi berani padahal apa yang dibuatnya salah.

Yang ini aku sendiri tak tahu macam na nak atasinya. Bila di tegur mungkin akan memburukkan keadaan. Mungkin orang yang ingin menegurnya perlukan cara yang paling sesuai atau mungkin orang yang paling dia dihormati menegur dan sebagainya. Kalau susah sangat, tak perlu buat pape. Macam aku cakap dalam entry aku yang lepas-lepas, wat tak tahu sudah, nanti lama-lama ianya akan terurai sendiri. Tapi sambil-sambil wat tahu tu, sentiasa berdoa kepadaNYA, sebab DIA seorang saje yang boleh mengubah dan memutuskan segalanya.

Satu lagi yang aku tak berapa gemar, ada juga yang selalu berkata, berani kerana benar. Tapi bila ada masalah, bukan nak settlekan dengan orang tu atau sebagainya tapi dok sibuk dengan cara lain. Itu ke berani kerana benar yang dimaksudkan ?? kemonlah .Ada ke cara nk settlekan masalah kalau bukan dengan berbincang dengan orang yang kita bermasalah?? aku rasa tak ada caralah, cara paling terbaik ialah berbincang secara berdepan dan penuh kesopanan bersama-sama, tak perlu nak libatkan orang lain atau perkara lain. Dulu dalam dunia blog ni, aku pernah gak dengar bila ada salah faham ke, semua dok sibuk cerita keburukan orang dalam blog. Kununnya berani keran benarlah tu cerita pasal orang. Tak baiklah benda tu, memanglah ianya diari. Tapi perlu ingat, blog ni untuk tuntonan umum, untuk bacaan semua pelayar-pelayar internet seluruh dunia. Biarlah dia wat macam mana pun, tak perlu kita pulak nak bercerita mengenai keburukan dia. Cuba fikirkan baik-baik, tak pasal-pasal dua-dua berdosa, bayangkan kalau dia tak buat atau sebagainya, besar dosanya. Alhamdulillah sekarang aku tengok keadaan semakin berbeza, tidak ada lagi cacian caian, maki makian, kutuk kutukan dalam dunia blog,  setahu aku la kan, tak tahu la kalau-kalau ada lagi. Semua orang dalam dunia blogging ni, semakin ceria dan ramah tamah. Suasana macm ni lah aku suka masa mula-mula aku join buat blog. Harapan moga semua akan terus sukses dan tiada lagi yang sebegitu dalam dunia blog ni.

3 comments:

Tea said...

Masalahnya kan.. Jgn nak berani sebarangan sekarang.. Ada orang yg tidak menggunakan akal, lebih keoada emosi.. Tau nak hentam dan pukul jer kalau kita berani.... Tengok keadaan okkk..

Anonymous said...

kalau dah duk kepoh satu dunia tu bukan berani dah namanya..kalau berani sangat and konfiden yang dia tu benar nape tak jumpa je face to face..cerita pada dunia buat apa, bkn org nak amik tau pun. - gadis jerawat di pipi :)-

Puan Salwa said...

dunia blog bukan utk aibkan org..tak perlu cerita keburukan org pd dunia..blogger sekarang dah bijak...org bigutu perlu dipersetankan sudah...i like ur entry...terus berkarya...huhuhu

Labels

1 2 2009 2010 25 3 82 Vads AFF Suzuki ahad airasia AIz AJL 25 akhirnya Ana antara atas Audit AutoCad Ayoub badminton badmood Ballon d'or bapa baru bas bawah belajar Ben Ashaari bengang berbuka beza birthday blog blogger survey bloglist Blogwalking bola Bola sepak Brem Mall bulatan buli busuk Cameron Highland cemburu cerita Chelsea Cikgu contest cukai cuti cuti raya cuti-cuti Daddy dasyat dia dim dim.sekolah dinner diri sendiri Disember drive driving dslr dulu-dulu edit gambar esok every part of me facebook fakta family farisan friend futsal GA gambar gegar blog haji Hannah Montana Hari Ayah Hari ini Hari raya hilang hitea hujan lebat induksi intiview Ipoh Islam isnin jalan-jalan jam jem Jkr jumaat jumie Jusco kalumpang kanak kapal terbang kawan kawan baik kebakaran kejadian kena kenduri Kepong Kereta Kerja keyboard khamis KL komen korban kursus lapar Latihan Layang-layang lelaki lenka lentang lepak letih lipas luahan luahan hati lucu mahal Main makan makan-makan malam Malaysia mangkuk tingkat marah masalah masjid melaka memandu membazir menang menyampah merdeka Messi mexico Miley Cyrus mimpi MissFyda moody MRR2 nasihat nightmare nolstalgia noltalgia ofis pages panjang papa party pasar malam PD penat pencuri pendapat pengalaman pengorbanan perasaan perempuan persoalan piala piala dunia picnic pilih kasih private puasa public public phone rangkuman raya restoran reunions rumah atok saba sabtu saje-saje sakit salam ramadhan sama SB sebulan sedap sedih segmen selesai semalam sembang seminggu sesak seterika share shift sial sibuk simple site Site Visit Soalan Space speaking subang sukan sungai sungai buloh suprise susah cari syukur tag tahun baru Taman Tanah rata tapak kasut teh tarik teraniaya Terima kasih tgv thomas cup tidak sangka tidur timbal balik tips tmp trouble is a friend tv Tv3 Twilight ucapan Ular update UTM wayang wedding wish world cup WPCM yuna z

Penafian

Ini adalah blog peribadi dan apa yang penulis rasa, alami dan percaya. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri dan tidak mewakili mana-mana pihak.

Sebarang Print Screen, copy paste terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan dari empunya blog. Sebarang tindakan yang diambil dari maklumat yang ditemukan di dalam blog ini adalah atas risiko sendiri. Penulis juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kerugian yang ditanggung oleh pengunjung semasa menggunakan maklumat dari blog ini.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal.

Terima Kasih
islandofdim@blogspot.com