Geng-Geng

Wednesday, February 23, 2011

Pengalaman Call centre

Petang-petang yang suram macam ni, tetiba aku teringat kisah lama dan masa muda-muda dulu. Dulu aku pernah menjadi salah sorang agen call centre. Kalau nak ikutkan dalam surat lantikan, jawatan aku customer services executive, wow dasyatkan. Banyak pengalaman yang aku dapat dari sini. Yang paling aku suka is keberanian untuk berbahasa inggeris. Masa mula-mula kerja dulu, memang aku tak akan jawab telefon dalam bahasa inggeris sebab takut. Masa mengajar segalanya sehinggalah aku berada pada tahap yang agak memuaskan.
sumber:carian google

Rasanya semua pun pernah ada pengalaman untuk call servis ni kan, tak kiralah TM, streamyx, maxis, McD atau sebagainya. Apa reaksi korang?? rata-rata yang aku dengar, agen ni xtahu apa2, suka menipu, lembap dan sebangainya. Yang memuji tu adalah, tapi rasanya jarang kita dengar, betulkan aku kalau ada tersilap cakap. Aku faham kedudukan sebagai pengguna. Agen yang bekerja disitu hanya diberi tugas untuk menjawab telefon dan cuba membantu mana patut, namun keputusan bukan ditangan mereka. Apa salahnya jika kita hanya menyuarakan masalah dengan sabar dan sopan?? Perlu ingat setiap masalah ada jalan penyelesaiannya. Bila dimarahi dan sebagainya, korang ingat boleh dapat penyelesaian cepat ke? xda maknanya. Tapi yang terjejas, agen yang angkat call tu, gaji dan elaun mungkin akan dipotong.

Aku sendiri pernah handle angry customer, mencarut bagai, kutuk sana sini, kalau ikutkan perasaan nak je putuskan talian, tp bila pikir tanggungjawab, aku bersabar, akhirnya masalah dia selesai dan puncanya datang dari diri dia sendiri. Akhirnya malu xbertempat dan terus blah macam tu je. Terukkan? Tapi aku teruskan macam biasa demi sesuap nasi. Ada suatu ketika aku digelar agen angry customer, sebabnya aku suka jawab call dari customer yang marah2. ada sikit tipu tp mksudnya benar.

Bukan pengalaman buruk je yang aku dapat, banyak je pengalaman manis. Yang paling aku suka, kenal dengan semua kawan-kawan seangkatan. Kami bermula dengan gaji dan pangkat yang sama, even ada kelayakan tahap tertinggi. Yang membezakan kami cuma kesabaran, masa dan kesungguhan. Macam-macam gelagat boleh jumpa. Even kami bekerja dalam jangka waktu yang pelik, tetap boleh pergi bercuti bersama-sama.
Akhir kata dari aku, cuba hargai mereka2 ini, mereka bekerja mengikut protokol yang ditetapkan. Setiap call dan masalah yang diadu, tak ada satu pun yang akan tertinggal, semua diketengahkan. Cuma masa je yang menentukan. Sabar itukan separuh dari iman.Perlu diingat bukan kita je yang ada masalah, ramai lagi sebenarnya.

11 comments:

A.s.t.i.n.a said...

Biasanya yg call cc ni past tgh marahkan? kesian sgt... byk juga pengalaman En Dim yer...

Danial Marzuki said...

@Astina- biasalah dh tua, byk dh lalui untuk mencari sesuap nasi..keke

Bunga said...

woo..mmg penyabar r..lau bunga dah lama letak..hahaha

BRO_MONDAY said...

bro dim : hmmm~ macam² ragam...ai pun pernah buat entry pasal kejadian di call centre camni...ai pun ada pengalaman camtu jugak...tapi betul lah, apa pun kita kena bersabar...('',)

p/s : Sila lah BW ye...tengkiu...
1.New Entry "Panas + TAK PUAS HATI !!!"

Danial Marzuki said...

@bunga:itulah, dh kerja, mula2 memang takut abis, tp lama2 rilex je, dh tau dh apa yg cust nk..

Danial Marzuki said...

@Bro_monday: aik u pun pernah kerja kt call centre gak ke??

BRO_MONDAY said...

bro dim : ai x pernah keje, tapi ai kat opis ni ada giliran bertugas di CCC (customer care center)...sama lah tu kan?

p/s : Sila lah BW ye...tengkiu...
1.New Entry "Panas + TAK PUAS HATI !!!"

Anonymous said...

Saya pun skang still keje sebagai call centre
dulu keje tm 103 ,sekarang keje 1mocc
apa yg saya dapat keje sebagai call centre ni..english bertambah fasih..
kkeyakinan diri..byk knowledge keje sini..lebih2 lagi keje 1mocc nie..
semua kementerian saya kene tahu.

Danial Marzuki said...

terbaik...

Najid Zain said...

Mcm mana nk kerja cs kt mocc tuan?? Mohon bntuan

Anonymous said...

Kalau keje as customer service executive dekat hotel ok..kebanyakkan customer dalam mood bercuti takde yg marah2 :D

Labels

1 2 2009 2010 25 3 82 Vads AFF Suzuki ahad airasia AIz AJL 25 akhirnya Ana antara atas Audit AutoCad Ayoub badminton badmood Ballon d'or bapa baru bas bawah belajar Ben Ashaari bengang berbuka beza birthday blog blogger survey bloglist Blogwalking bola Bola sepak Brem Mall bulatan buli busuk Cameron Highland cemburu cerita Chelsea Cikgu contest cukai cuti cuti raya cuti-cuti Daddy dasyat dia dim dim.sekolah dinner diri sendiri Disember drive driving dslr dulu-dulu edit gambar esok every part of me facebook fakta family farisan friend futsal GA gambar gegar blog haji Hannah Montana Hari Ayah Hari ini Hari raya hilang hitea hujan lebat induksi intiview Ipoh Islam isnin jalan-jalan jam jem Jkr jumaat jumie Jusco kalumpang kanak kapal terbang kawan kawan baik kebakaran kejadian kena kenduri Kepong Kereta Kerja keyboard khamis KL komen korban kursus lapar Latihan Layang-layang lelaki lenka lentang lepak letih lipas luahan luahan hati lucu mahal Main makan makan-makan malam Malaysia mangkuk tingkat marah masalah masjid melaka memandu membazir menang menyampah merdeka Messi mexico Miley Cyrus mimpi MissFyda moody MRR2 nasihat nightmare nolstalgia noltalgia ofis pages panjang papa party pasar malam PD penat pencuri pendapat pengalaman pengorbanan perasaan perempuan persoalan piala piala dunia picnic pilih kasih private puasa public public phone rangkuman raya restoran reunions rumah atok saba sabtu saje-saje sakit salam ramadhan sama SB sebulan sedap sedih segmen selesai semalam sembang seminggu sesak seterika share shift sial sibuk simple site Site Visit Soalan Space speaking subang sukan sungai sungai buloh suprise susah cari syukur tag tahun baru Taman Tanah rata tapak kasut teh tarik teraniaya Terima kasih tgv thomas cup tidak sangka tidur timbal balik tips tmp trouble is a friend tv Tv3 Twilight ucapan Ular update UTM wayang wedding wish world cup WPCM yuna z

Penafian

Ini adalah blog peribadi dan apa yang penulis rasa, alami dan percaya. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri dan tidak mewakili mana-mana pihak.

Sebarang Print Screen, copy paste terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan dari empunya blog. Sebarang tindakan yang diambil dari maklumat yang ditemukan di dalam blog ini adalah atas risiko sendiri. Penulis juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kerugian yang ditanggung oleh pengunjung semasa menggunakan maklumat dari blog ini.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal.

Terima Kasih
islandofdim@blogspot.com