Geng-Geng

Monday, June 27, 2011

Jangan memperkecilkan orang

Pagi-pagi ni hujan lebat betul, sehinggakan jalan semua sesak di pagi hari. Kebiasaannya aku akan keluar rumah sebelum jam 7 pagi, pada ketika itu, keadaan di jalan raya masih lagi ok walaupun kereta banyak, tetapi hari ni kesesakan yang berlaku membuatkan hati aku kepanasan. Bukan kerana hujan atau kesesakan, tapi kerana sikap sesetengah pemandu yang agak kurang ajar. Rasanya tak perlu aku nak ulas sebijik-bijik sebab ianya akan membuatkan aku panas balik. Lantaklah diorang.
sumber: carian google
Sebut pasal memperkecilkan orang, aku sendiri sebenarnya mengalaminya. Ianya membuatkan aku berfikir sejenak. Walaupun aku rasa perkara ni ramai yang sudah tahu tapi aku nak kongsikan juga memandangkan ianya sangat memberi efek mendalam pada aku. Bak kata orang, berkongsi pengalaman yang terbaik ialah bila ianya telah kita alami dan rasainya. Selain itu, pengalaman boleh juga diperolehi dari pembacaan, penglihatan dan sebagainya, namun bagi aku yang terbaik ialag bila kita sendiri yang melaluinya.

Kembali pada tajuk, aku memang hebat (agak riak disitu) dalam sukan. Boleh dikatakan hampir keseluruhan sukan aku mahir dan tahu bagaimana mainnya. Banyak sukan yang telah aku join dan ramai kawan-kawan yang aku kenali dari sukan ini. Pada suatu ketika itu, aku keluar bermain dengan sekumpulan teman dan ada seorang teman ni, semangat untuk join memang tinggi, setiap kali ajak memang akan turun, namun kemahiran dia agak kurang. Dia boleh bermain cuma memerlukan banyak latihan. Aku dan teman selalu memperkecilkan beliau, bila dia berada di gelanggang, selalu buat-buat tak boleh main dan sebagainya. 

Tak lama selepas itu, aku ada join satu sukan lain, dimana teman aku tu pun ada join jugak. Sukan ini bukanlah baru bagi aku cuma aku jarang turun mengikutinya .Mula-mula memang aku tak rasa pape sehinggakan pada suatu ketika, aku terpaksa bermain dalam pasukan yang berbeza dengan temanku tadi. Terkejut aku, nak katakan beliau hebat tu tidaklah cuma bila bersaing dengan aku, aku jadi macam orang tak tahu main. Memang aku digelakkan, naik malu aku. Habis satu game aku di gelakkan, semangat untuk bermain memang langsung tak bermaya. 

Kesimpulan dari cerita di atas, jangan memperkecilkan orang sebab kita akan diperkecilkan balik, bahkan akan jadi lagi teruk. Balasan itu mungkin juga akan dibayar "cash". Perlu di ingat, sehebat atau sebesar mana pun kita, tak perlu rasanya untuk memperkecilkan orang atau menuding jari dan mengatakan apa-apa ke orang. Itu sahaja perkongsian dari aku.

8 comments:

Unknown said...

betul tuh.jgn perkecilkan org,kelak org kita duk kecilkan tu lah yg akan tlg kita dlm kesusahan

Muhamad Zulazwan Bin Chukop said...

semua org ade kekuatan n kelemahan masing2... he3..dpt cash tu..he3..

-Yok mampir diluk = ”gua” wanita...

pena rozie said...

tol...tol...tol...

Aini Azman said...

jgn kecil2 kan org,. cermin diri kita dulu kan,.kan,.=))

Danial Marzuki said...

~Rozuan Ismail
betul tu wan, aku pun dah amek iktibar dari kejadian tu.

Danial Marzuki said...

~blog anak jawer
itulah, sentap kejap aku..keke

Danial Marzuki said...

~pena rozie
thanks..

Danial Marzuki said...

~Norul Aini Norazman
betul, sy pun dah mula berfikir..thnks ye

Labels

1 2 2009 2010 25 3 82 Vads AFF Suzuki ahad airasia AIz AJL 25 akhirnya Ana antara atas Audit AutoCad Ayoub badminton badmood Ballon d'or bapa baru bas bawah belajar Ben Ashaari bengang berbuka beza birthday blog blogger survey bloglist Blogwalking bola Bola sepak Brem Mall bulatan buli busuk Cameron Highland cemburu cerita Chelsea Cikgu contest cukai cuti cuti raya cuti-cuti Daddy dasyat dia dim dim.sekolah dinner diri sendiri Disember drive driving dslr dulu-dulu edit gambar esok every part of me facebook fakta family farisan friend futsal GA gambar gegar blog haji Hannah Montana Hari Ayah Hari ini Hari raya hilang hitea hujan lebat induksi intiview Ipoh Islam isnin jalan-jalan jam jem Jkr jumaat jumie Jusco kalumpang kanak kapal terbang kawan kawan baik kebakaran kejadian kena kenduri Kepong Kereta Kerja keyboard khamis KL komen korban kursus lapar Latihan Layang-layang lelaki lenka lentang lepak letih lipas luahan luahan hati lucu mahal Main makan makan-makan malam Malaysia mangkuk tingkat marah masalah masjid melaka memandu membazir menang menyampah merdeka Messi mexico Miley Cyrus mimpi MissFyda moody MRR2 nasihat nightmare nolstalgia noltalgia ofis pages panjang papa party pasar malam PD penat pencuri pendapat pengalaman pengorbanan perasaan perempuan persoalan piala piala dunia picnic pilih kasih private puasa public public phone rangkuman raya restoran reunions rumah atok saba sabtu saje-saje sakit salam ramadhan sama SB sebulan sedap sedih segmen selesai semalam sembang seminggu sesak seterika share shift sial sibuk simple site Site Visit Soalan Space speaking subang sukan sungai sungai buloh suprise susah cari syukur tag tahun baru Taman Tanah rata tapak kasut teh tarik teraniaya Terima kasih tgv thomas cup tidak sangka tidur timbal balik tips tmp trouble is a friend tv Tv3 Twilight ucapan Ular update UTM wayang wedding wish world cup WPCM yuna z

Penafian

Ini adalah blog peribadi dan apa yang penulis rasa, alami dan percaya. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri dan tidak mewakili mana-mana pihak.

Sebarang Print Screen, copy paste terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan dari empunya blog. Sebarang tindakan yang diambil dari maklumat yang ditemukan di dalam blog ini adalah atas risiko sendiri. Penulis juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kerugian yang ditanggung oleh pengunjung semasa menggunakan maklumat dari blog ini.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal.

Terima Kasih
islandofdim@blogspot.com