Geng-Geng

Wednesday, February 23, 2011

always cakap boleh! n thinks boleh

Petang-petang ni aku memang mati idea langsung, aku just jalan-jalan je kat blog orang. Rasa kagum dengan orang lain sebab boleh update blog tak kira waktu dan tempat. Memang aku sudah cuba untuk menjadi seperti diorang tapi mungkin aku tak boleh atau bukan rezeki aku lagi. Aku meneruskan kerja-kerja seharian aku macam biasa sehinggalah aku berjumpa dengan seorang teman. Sembang punya sembang, last skali tercerita pasal Handphone. Si beliau ni pakai phone yang memang menjadi idaman aku.Bukan takat tu je, beliau ada banyak benda yang aku suka, Dslr dan macam-macam lagi. Kalau nak diikutkan gaji kami lebih kurang sama, tapi xtau la kot kot beliau ada buat kerja luar. Aku pun pelik dengan beliau ni sehinggakan aku cakap pada dia, "aku mampu beli yang ni je, yang mahal2 macam ko aku xmampu" tapi tengah sedap aku mengeluh, dia potong cakap aku "mampu" .Terkejut gak aku, asal dia ni, dah kena sawan mampu ke? Asal setiap aku mengeluh mcam tu, dia cakap "mampu".Kejadian berlalu dengan begitu saje.
 sumber:carian google
Ketika aku berjalan pulang, aku memikirkan kenapa beliau berkata begitu?? Akhirnya aku faham apa yang dimaksudkan. Sentiasa berfikiran positif dan always kata boleh dan sbgnya. Faham tak? Macam nilah, walau apa pun keadaan kita, jika diberi dugaan or keinginan, pastikan kita always think that we can go thrue that thing and always set your minds 'u can do it'. Wah cakap orang putih pulak. Setiap benda yang kita buat or lalui, mest yang pertama kita setkan minda kita. Kalau boleh biar semuanya baik-baik, then barulah hasilnya akan jadi baik.

Di sebalik cerita aku n kawan aku tu, semua orang mampu untuk dapat apa yang dihajati dan diidami, asalkan kita berusaha. Sebelum kita nak berusaha, kena setkan minda yang kita boleh buat n berusaha. Selepas itu, terpulang cara apa sekalipun kita guna asalkan boleh dapat apa yang dhajati, tetapi jangan sampai melnggar peraturan dan sbgnya. Tak lupa juga, jangan lupa untuk sentiasa berdoa kepadaNYA.

8 comments:

aRaN said...

Malaysia boleh :)

A.s.t.i.n.a said...

kata2 itu doa.. betul hati ada keraguan.. tapi bila kita selalu emngucapkan yang positif.. di situ akan ada keyakinan.. usaha! gambatte~

Dda Ly said...

insyaAllah..teruskan berfikiran positif..yakin BOLEH! :)

jemput ke rumah..
http://laydie-dda.blogspot.com
keep in touch yeee..♥♥♥

cik-terompah said...

boleh boleh lahhh .. :D

Danial Marzuki said...

@Aran - yes malaysia boleh, semalam menang 2- 0 dgn pakistan

Danial Marzuki said...

@astina - setuju sgt dgn astina,

Danial Marzuki said...

@dda ly - thanks sudi singgah, sama2 kita sokong blogger2 dan terus maju

Danial Marzuki said...

@cik terompah - jangan la tambah lah, dh macam terpaksa lak kan..keke

Labels

1 2 2009 2010 25 3 82 Vads AFF Suzuki ahad airasia AIz AJL 25 akhirnya Ana antara atas Audit AutoCad Ayoub badminton badmood Ballon d'or bapa baru bas bawah belajar Ben Ashaari bengang berbuka beza birthday blog blogger survey bloglist Blogwalking bola Bola sepak Brem Mall bulatan buli busuk Cameron Highland cemburu cerita Chelsea Cikgu contest cukai cuti cuti raya cuti-cuti Daddy dasyat dia dim dim.sekolah dinner diri sendiri Disember drive driving dslr dulu-dulu edit gambar esok every part of me facebook fakta family farisan friend futsal GA gambar gegar blog haji Hannah Montana Hari Ayah Hari ini Hari raya hilang hitea hujan lebat induksi intiview Ipoh Islam isnin jalan-jalan jam jem Jkr jumaat jumie Jusco kalumpang kanak kapal terbang kawan kawan baik kebakaran kejadian kena kenduri Kepong Kereta Kerja keyboard khamis KL komen korban kursus lapar Latihan Layang-layang lelaki lenka lentang lepak letih lipas luahan luahan hati lucu mahal Main makan makan-makan malam Malaysia mangkuk tingkat marah masalah masjid melaka memandu membazir menang menyampah merdeka Messi mexico Miley Cyrus mimpi MissFyda moody MRR2 nasihat nightmare nolstalgia noltalgia ofis pages panjang papa party pasar malam PD penat pencuri pendapat pengalaman pengorbanan perasaan perempuan persoalan piala piala dunia picnic pilih kasih private puasa public public phone rangkuman raya restoran reunions rumah atok saba sabtu saje-saje sakit salam ramadhan sama SB sebulan sedap sedih segmen selesai semalam sembang seminggu sesak seterika share shift sial sibuk simple site Site Visit Soalan Space speaking subang sukan sungai sungai buloh suprise susah cari syukur tag tahun baru Taman Tanah rata tapak kasut teh tarik teraniaya Terima kasih tgv thomas cup tidak sangka tidur timbal balik tips tmp trouble is a friend tv Tv3 Twilight ucapan Ular update UTM wayang wedding wish world cup WPCM yuna z

Penafian

Ini adalah blog peribadi dan apa yang penulis rasa, alami dan percaya. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri dan tidak mewakili mana-mana pihak.

Sebarang Print Screen, copy paste terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan dari empunya blog. Sebarang tindakan yang diambil dari maklumat yang ditemukan di dalam blog ini adalah atas risiko sendiri. Penulis juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kerugian yang ditanggung oleh pengunjung semasa menggunakan maklumat dari blog ini.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal.

Terima Kasih
islandofdim@blogspot.com